Direktlänk till inlägg 29 mars 2009

Sommarens vindar

Av Britta - 29 mars 2009 19:36


Sommaren 1995 då jag färdigställde min C-uppsats i litteratur räknas nog som en av mina lyckligaste. Och det är faktiskt en av de somrar då jag lyckats bli mest solbränd - trots att jag vistades i Sverige. Detta för att jag hade mitt arbete med mig vart jag gick. Jag studerade trettiotalets primitivism och Maria Wines diktsamlingar och prosalyrik ute i parker och på gräsmattor. Feministisk teori klämde jag ömsom i min lilla lya på Kungsklippan, ömsom på kaféer. Jag tog lån över sommaren och struntade i att extrajobba. Det var underbart. Det var frihet för mig.


Det var också den sommaren jag träffade den man som kom att bli min make, och så småningom pappa till min dotter. Den varma sensommaren promenerade vi mycket mellan Söder och Kungsholmen. G var vacker, lång och ståtlig och hade sin cykel med sig överallt. Den tog upp halva min lilla lägenhet. Som kontrast till all min fyrtiotalslyrik gav han mig ”Tintin och Rackham den rödes skatt” som första gåva. Hans kärlek var varm och inneslutande.

 

Wines debutsamling från 1942 var dock ingen lättsam litteratur att studera. Hennes ordgestaltning av tvåsamheten och kärleken är vacker, men också oändligt sårig. Man möter ett melankoliskt diktjag som befinner sig i ständig konflikt. Därför intressant, anser jag.

 

Hur som helst blev min C-uppsats färdig, och i och med den min kandidatexamen. Jag dedikerade uppsatsen till G - förstås: ”Dagen och natten tillhör aldrig varann - en analys av Maria Wines debutsamling Vinden ur mörkret”. Och kommer väl alltid förknippa den lyriken och epoken med vårt möte.

 

Nu har många år gått, och G och jag lever skilda liv. Men jag kan utan tvivel säga att den sommaren var en av de bästa jag upplevt. För det var just den där unika blandningen av kreativitet, frihet och kärlek som gör livet rikt.

  

En krans av blå anemoner, doppade

i dina ögon, hänger jag om din hals,

ett knippe av jordens daggvåta gräs

virar jag om dina slanka länder,

och med mitt hjärta bankande mot ditt

väntar jag full av ångest på den dag

då också du ska betala för din skönhet                              


                  Maria Wine ur Vinden ur mörkret 1942  



En sommar i frihet är mitt mål detta år. Därför portabel dator som nästa projekt. Då kan jag ta med jobbet varthelst jag far. Kanske ska jag läsa lite Tintin också.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards