Alla inlägg under januari 2011

Av Britta - 28 januari 2011 16:52

Funderar på just nu: Jussi Björling, tåg, terasser på Gran Canaria, spotifymissbruk, spotifyeufori, en pojkvän våren -89 som doftade kanel och kryddor, barns ostoppbara nyfikenhet, doften av min dotters hår, Ole Henriksens översuperfantastiska herbal day creme, köpa nya gympaskor på Löplabbet i Globen, tiden, döden, livet, den kommande våren och dess obarmhärtiga ljus, att smärtan äntligen börjar ta mindre plats, att jag är stark, att jag älskar mitt hem, har jag frukt hemma?


I morgon blir det, trots förkylning, Chesty Morgans 20-årsjubileum på Göta källare.

Det får mig att minnas tidigt 90-tal.


http://www.orkesterchestymorgan.se/



Av Britta - 9 januari 2011 23:00


Har just sett Tom Alandhs tredje film om före detta missbrukaren Pia Sjögren. Levt ett hårt liv har hon, milt sagt. Varit uteliggare långa perioder, blivit intill döden misshandlad, mist sina barn till fosterfamiljer. Nu är Pia själv orolig för sin dotter Jenny som stundtals är psykiskt dålig och hänfaller åt droger. Bräckliga, repetitiva liv...

Pias järnstarka mamma, nu över 80, är så vacker, så glasklar, trots all sorg som faktiskt aldrig blev till bitterhet. Den kvinnan är nog bland det vackraste jag sett. Inifrån och ut, så att säga.


Se länk här:

http://svt.se/2.122744/1.2279310/leva_livet?lid=puff_2289110&lpos=lasMer


  


Ja, man blir än mer påmind om att det är en privilegierad position att ha ett friskt och levande barn. Som man dessutom nuförtiden kan dricka te med.


Häromkvällen ville min dotter ha testund  så jag lagade till ett mycket tjusigt te med lakritsrot och honung, inköpt på Hasseludden. Efter att ha sniffat i sin tekopp brast hon ut: "Usch, det luktar som en hunds andelukt!"

Jaha. Sedan var hela den testunden förtsörd. Jag som älskat detta te, kunde inte släppa tanken på att jag egentligen hade en dreglig hundnos mitt i koppen.

Fantasins power.


Av Britta - 4 januari 2011 10:21

Vacker solförmörkelse i dag, och det nya året 2011 känns lovande.

Eller beror det på elvan, dubbelettan, det magiska talet?

Enligt den kinesiska spådomskonsten I ching betyder hexagrammet 11 fred,

eller så här:


PEACE. The small departs,
The great approaches.
Good fortune. Success.


Inte så dumt.


Om man inte enkom vill förlita sig på siffror kan man läsa NE:s intevju med diplomaten och fd utrikesministern Jan Eliasson om medlingssituationerna i världen under året som gick. Intressant läsning.


http://www.ne.se/rep/en-medlare-ser-tillbaka-p%C3%A5-%C3%A5ret-som-gick?blogVisit=podium



Ovido - Quiz & Flashcards