Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Britta - 9 mars 2009 12:06


Det var våren 2005. Småbarnsliv, köksrenovering och filmvetenskap med genusinriktning. En lite udda blandning, men så var det då. Min hjärna exploderade och imploderade samtidigt som all queerteori skulle matas in i mitt huvud. Uppfriskande, livgivande men framför allt krisframkallande. Slet som ett djur för min kärnfamiljs existens, läste samtidigt om kärnfamiljens omöjlighet och heteronormativa komplex. Höll på att förlora mig bland alla postpostmodernistiska- och strukturalistiska idéer.

Försökte frenetiskt bolla detta - att min feministiska diskurs befann sig i djup kris - med en ganska trött make emellan veckoplanering, köksritningar och dagislämningar.


Vad som fick mig att andas och stundtals vila denna vår var mina eviga besök i begagnataffärer. Jag letade och letade. Efter vad vet jag inte riktigt. Men jag fann en del och drömde om annat. Grejen var att jag orkade leta. För det måste man, om man ska handla begagnat.

Second-hand-kläder är så listiga, för de gömmer sig. Man måste orka hitta dem.


En pärla bland second-hand-affärer - och som ofta blir omnämnd i pressen - är Lisa Larsson Second Hand på Bondegatan. En litet trångt hål i väggen kan tyckas, som först ger ett rörigt intryck. Men ack, så man bedrar sig. Här finns nämligen högklassig expertis och Lisa Larsson herself har stenkoll. Hon vet definitivt skillnaden mellan - som då var mitt ärende – hattmodet för herrar på 1930- respektive 1950-talet, samt kan plocka fram rätt attribut för klubbesöket. Utan skrupler och utan tjafs.

En annan pärla som jag redan nämnt är Old Touch på Upplandsgatan. Inredd som en lägenhet med sekelskiftesatmosfär är detta en dröm att stiga in i. Klänningar, linne, porslin, allehanda strumpeband och tillbehör. Rökrockar och sidenschalar för herrar. Me want – me gonna have!

Beoynd Retro på Åsögatan är förstås värd att nämna. Med filial i Göteborg och London. Bra service där. Och tjusiga Judits Second Hand på Hornsgatan, där även nya designkläder kan inköpas.

Ja… Det finns en hel djungel av second-hand-affärer i Stockholm och jag har bara nämnt en bråkdel – dem som jag har en personlig relation till.


Men vad har allt detta begagnade med feministiska diskurser att göra? Jo, jag tänker så här: Skapa av det som redan finns. Ta det gamla och gör nytt! Låt dig inspireras. Ordet "queer" har man ju lyckats ladda om till något kraftfullt. ”Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom” skulle här kunna bli ”Vissa plagg har nio liv”.


Kommande: Ska försöka hinna se en del franska nya filmer framöver, och dela med mig av min åsikt om dem. Ett stort plus också för nygamla biografen Rio som kommer att visa direktsänd opera vissa lördagar!   


http://www.lisalarssonsecondhand.com/lank.htm

http://www.judits.se/

http://www.beyondretro.com/

http://biorio.se/

Ovido - Quiz & Flashcards