Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Britta - 4 mars 2009 18:52


En magisk februarikväll på Café Piastowska i år blev det bestämt. Vi var alla glada, uppsluppna, lätt berusade av polsk färsköl och mätta på underbara blinis. Den initialt barska servitrisen hade till slut mjuknat och sjöng födelsedagsvisor med oss gäster. Mycket tack vare mitt manliga bordssällskaps charm och frågvishet.

Men jag kände inte alla runt bordet. Min väninna vanligtvis boende i Åre hade fyllt år och samlat en del vänner på denna härliga polska pärla till restaurang vid Tegnérgatan. En spontan spelman på 70 plus sjöng halvt oanständiga skillingtryck till en tresträngad fiol, och hans ryska, svårmodiga väninna satt i ett hörn och lyssnade.

Det blev en glad kväll - ganska osannolik - och rätt så blöt ska sägas.

 

Det som blev bestämt var att jag ska följa med på en gemensam resa till Grekisk ö i Kykladerna senare i vår. Det blir en lite krånglig tripp, med reguljärt flyg via Prag, färja från Aten och ankomst mitt i natten till en avlägsen ö jag aldrig varit på. Allt detta med sexårig dotter. Men goda vänner möter upp, och jag tror att det blir en fin vecka.

 

En sak som slog mig denna kväll på Piastowska - när vi bland annat talade om flygpriser - var att man borde klimatkompensera. Det vill säga att man betalar en summa till ett företag som neutraliserar det koldioxidutsläpp man förorsakar. Jag presenterade denna idé för sällskapet, och det blev positivt emottaget. Så nu ska jag verkligen göra det.

 

Läs mer om detta här:

 

http://www.energimyndigheten.se/sv/Foretag/Klimatkompensation/Hur-gar-det-till-att-klimatkompensera/

 

http://www.tricorona.se/

 

http://info.aos.se/sajter/cafepiatowska/1.html

   

Ovido - Quiz & Flashcards