Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Britta - 21 mars 2009 13:08

 

Var på besök hos min före detta studiekompis H härförleden. En gång i tiden läste vi litteraturvetenskap tillsammans, och nu råkar vi bo i samma område. Därför en del luncher i varandras sällskap när andan faller på.

Då, på den tiden (studietiden), tillbringade vi en hel del tid i flipperhallen. H kedjerökte och hon skrek som en bindgalen hund när jag spelade. I regelrätt coach-stil, alltså. Jag blev betydligt bättre på flipper, men antagligen passiv rökare på köpet.

 

Nu var det lunch hos H. Hon bjöd på god soppa och rostad bröd. Sedan skulle vi dricka te. Hon dukar fram muminkoppar. ”Å, vilka fina! Vilken figur får jag?” utbrister jag. ”Du får Sniff”, säger H. Efter att ha frågat efter Sniffs karaktärsdrag blir jag dock en aning besviken. ”Sniff är snål och girig”, säger H. Jag ber om en annan kopp. Själv har H Hemulen. Efter en del resonerande fram och tillbaka får jag faktiskt Too-ticki, och mycket nöjd kan jag äntligen inta mitt te.

Infantilt? Ja, kanske. Men Tove Janssons figurer är så befriande starka. De lever faktiskt sitt eget liv.

 

Om man vill samla på sig muminfigurer och annat kan man besöka butiken Pryl på Wollmar Yxkullsgatan 3 vid Mariatorget. Där säljer Åsa Svennberg m.fl designade kylskåpsmagneter från serietidningsvärlden, kitchiga brickor och söta smycken. Roligt, innovativt och inspirerande!

 

Sedan vill jag dela ut en guldsked till Gunnarsson konditori på Götgatan som serverar Kusmi te numera.

  

http://kaino.kotus.fi/www/ordlistor/mumin.html

 

http://www.pryldesign.se/


Noterat: Too-ticki brukar bo i muminfamiljens båthus om vintrarna. Till lynnet är Too-ticki lugn, sansad och jordnära. Hon visar sig för första gången i Trollvinter.

  

Ovido - Quiz & Flashcards