Direktlänk till inlägg 13 juli 2009
Som en vemodig sång, en dystopisk saga full av sorg är Kazuo Ishiguros flödande roman ”Never let me go”. Den handlar om några vänner som växer upp på ett mystifikt, men rätt så idylliskt, internat i ett nutida England. Deras lärare - eller förmyndare - talar vagt om vad deras elever egentligen har för syfte: de ska så småningom ge donationer. De kan själva inte få barn, utan de är kloner vilkas liv är utstakade.
De tre vännernas liv berättas genom Kathy, och jag dras in i boken ganska omedelbart. Ett flödande språk, som sagt, och det ständigt obehagliga, värkande mellan raderna. Alla dessa tankar som inte får tänkas.
På ett sätt är den här romanen det bästa jag någonsin läst om kärlek. Den ställer frågan vad vi gör när tiden verkligen är utmätt. Finner oss i vårt öde?
Jag lägger ifrån mig boken mycket tagen.
På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...
Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...
En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...
Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 | |||||
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 | |||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 | 26 | |||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 | |||||
|