Alla inlägg den 2 juli 2009

Av Britta - 2 juli 2009 18:07


I Peter Kihlgårds roman ”Kicki och Lasse” får Lasse syn på Kicki första gången på en skidort. Jag gissar tidigt åttiotal. Hon dansar till en Michael Jackson-låt och han fattar plötsligt hur ”jävla bra” MJ var. Jag gissar ”Wanna Be Starting Something” från Thriller-skivan.

Jag kan se det framför mig:

 

”Klänningen verkade vara i sämskskinn, snäv, halvhöga boots, snygg rumpa. Hon höll armarna över huvudet, knäppte med fingrarna och dansade liksom på fel takt, inte otakt, men där andra markerade takt genom att niga till nedåt gjorde hon tvärtom, som om hon ville göra sig lätt.”

 

”Kicki och Lasse” är en kärlekshistoria som tar sin början vid den danslåten och slutar när en av dem är döende i cancer. Jordnära och gripande på sitt sätt.

 

Tillbaka till popkungen MJ som nu har gått hädan. ”Don’t Stop Til You Get Enough” har enligt Fredrik Lindström och Per Sinding Larsen världens bästa intro. Är benägen att hålla med. Mäktig stråkkavalkad i början. Och de tjejer som varit hos mig på girls’ dinner vet att vi alltid dansar till den när andan faller på.

 

http://www.youtube.com/watch?v=HrPTDU40hO4


http://www.youtube.com/watch?v=xg0AsWruz4k

    

För övrigt: Mycket varmt nu. Därför endast korta inslag mellan bad och sol.

 

Ovido - Quiz & Flashcards