Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Den sköna Vasilissa och den fasansfulla Baba-Jaga

Av Britta - 25 november 2009 21:02


Jag fick en bok av min moster när jag var kanske tio elva år. Den hette ”Ryska sagor” och innehöll hemska men fascinerande slaviska folksagor. Efter att ha läst den säkert ett trettiotal gånger ville jag inget hellre heta än Vasilissa som i ”Sagan om den sköna Vasilissa”.

Det är hon som träffar på den fasansfulla häxan Baba-Jaga som har uppstoppade huvuden på pålar framför sitt hus – för att nämna en sak. Men Vasilissa var vacker och hon klarade sig. Tror bestämt att det var en prins inblandad också – om än lite senare i sagan.

   


Jag läste en Baba-Jaga-variant light för min dotter, och där träffar den ”alltför snälla” flickan samma häxa. Hon övervinner alla hinder som häxan sätter upp och blir på slutet ”lagom snäll” efter att hennes elaka systrar blivit slukade av häxans padda. Ja, lite groteskt är det. Men sagor är sagor. Slutet gott, allting gott.


Men kanske måste en snäll flicka låta sig skrämmas en smula för att få en dos elakhet i sig?

Kanske måste man anta till synes dumdristiga och för betungande utmaningar för att livet ska bli levande.

Kanske måste man helt enkelt våga vara dum, och inte alltid så utvecklingsmässigt korrekt?


Ja, jag jagar runt i de mörka slaviska skogarna vid Baba-Jagas hus, utan mål och utan mening. Men när jag ser hennes glödande kolögon ryggar jag inte tillbaka. Inte alls.

”Vad vill du, människa?” frågar hon. ”Jag vill bli skrämd", svarar jag.

”Det är ju det som är meningen med dig.”




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards