Alla inlägg den 1 november 2009

Av Britta - 1 november 2009 21:35


Är hos vänner och vi talar om bröd. Att baka på vildjäst. Jo, jo. De goda bekanta har två små barn, heltidsjobb och renoverar pö om pö interiören i huset. Mannen i familjen fick den goda boken ”Bröd” i födelsedagspresent. Den är bland annat skriven av Jan Hedh – den skånske brödfantasten. ”Men brödbaket har jag inte sett till ännu”, säger givaren. ”Ni kanske inte ska lägga ribban så högt att börja baka levain-degar på vildjäst just nu”, yttrar jag försiktigt.

Det blir emellertid snart tal om excesser i brödbak och allt därtill. Jan Hedh har för övrigt sagt att i Schweiz ger man som ett kärlekstecken de godaste brödkanterna åt den kvinna man älskar. Som hon kan knapra på. Något att längta efter.


Ugnsbakade jordärtskockor med olivolja och flingsalt till kvällen. Rött bordeaux, och av alla jordens möjliga och omöjliga skalder blir det den rumänska diktaren Mihai Eminescu jag läser högt för C. Det bara hamnade där, liksom. Fick nämligen för mig att jag skulle revidera mitt lyrikläsande, så ett hyllplan med böcker ligger utrivna sedan i går kväll och jag har inte förmått mig att plocka in dem igen. Därav Eminescu, rött vin och allt det där.


En sak till som blev konstaterad: Man måste nog se om åttiotalsfilmen Vita Nätter

– för Barysjnikovs danssceners skull.




Ovido - Quiz & Flashcards