Alla inlägg den 25 februari 2010

Av Britta - 25 februari 2010 15:02



Är du en björktrast? Jo, det är du nog.

Jag försökte lista ut vad det är för fågel som håller till utanför mitt köks- och arbetsfönster, och har nu sakta men säkert kommit fram till att det är en björktrast.


Jag är långt ifrån ornitolog, men har på senare år tyckt om att kolla upp vad det är för fåglar man ser. Jag måste dessutom kunna svara en vetgirig dotter som frågar om jag ska ha någon sorts självrespekt kvar.


Sen kan det ju vara bra att kunna fågelns namn, inbillar jag mig, ifall alla fåglar en vacker dag konspirerar och anfaller människorna, för att de vill ta makten igen eller hämnas sina släktingar dinosaurierna eller liknande – vad vet jag.


Då kan jag säga: ”Men kära björktrast! Jag lärde mig i alla fall ditt namn. Trots att jag bara är en okunnig människa. Jag googlade fram det. Jag kan ditt namn.”


   


Ta en titt på detta klipp för att friska upp fågelkänslan!

http://www.youtube.com/watch?v=fjj32CavzU0




För övrigt: Ser jag fram emot mars, trots blöta, geggiga hallar och en säker död för alla mockastövlar. Mars är ett löfte om våren - som en blöt puss.

Ovido - Quiz & Flashcards