Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Utanför fönstret

Av Britta - 25 februari 2010 15:02



Är du en björktrast? Jo, det är du nog.

Jag försökte lista ut vad det är för fågel som håller till utanför mitt köks- och arbetsfönster, och har nu sakta men säkert kommit fram till att det är en björktrast.


Jag är långt ifrån ornitolog, men har på senare år tyckt om att kolla upp vad det är för fåglar man ser. Jag måste dessutom kunna svara en vetgirig dotter som frågar om jag ska ha någon sorts självrespekt kvar.


Sen kan det ju vara bra att kunna fågelns namn, inbillar jag mig, ifall alla fåglar en vacker dag konspirerar och anfaller människorna, för att de vill ta makten igen eller hämnas sina släktingar dinosaurierna eller liknande – vad vet jag.


Då kan jag säga: ”Men kära björktrast! Jag lärde mig i alla fall ditt namn. Trots att jag bara är en okunnig människa. Jag googlade fram det. Jag kan ditt namn.”


   


Ta en titt på detta klipp för att friska upp fågelkänslan!

http://www.youtube.com/watch?v=fjj32CavzU0




För övrigt: Ser jag fram emot mars, trots blöta, geggiga hallar och en säker död för alla mockastövlar. Mars är ett löfte om våren - som en blöt puss.

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

25 februari 2010 15:06

Jo, det ser allt ut som en björktrast, eller snöskata som den bl.a också kallas.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Britta

25 februari 2010 15:13

Tusen tack! Vad fint att jag fick det bekräftat. Då är jag inte helt lost...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards