Alla inlägg den 5 december 2010

Av Britta - 5 december 2010 14:42

Åh, vad jag tyckte om tv-programmet Kinas mat, och i högsta grad programledaren Fredrik Önnevall som på sitt sympatiska sätt lotsar oss tittare genom en djungel av kryddor och delikatesser. Pratar flytande kinesiska gör han också. Imponerande, tycker moi.

Blev lite stressad för några veckor sedan då jag promenerade in på en asiatisk livsmedelsaffär på Fleminggatan (New Asian Market). Och genast insåg hur bristfällig min kinesiska kokkonst var. Visste ju inte vad hälften av såserna eller de inlagda grönsakerna var för något. Än mindre hur det skulle tillagas och användas. Frustrerande. Men jag botaniserade ändå och fick med mig lite sesamgodis hem och två utsökta små skålar för ris eller soppa med tillhörande porslinsskedar.

Kanske att jag önskar mig en kinesisk matlagningskurs i julklapp.

http://svt.se/kinasmat




Ovido - Quiz & Flashcards