Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Britta - 6 oktober 2010 18:58


Ja, jag måste skriva några ord inför morgondagens tillkännagivande av Nobelpriset i litteratur.

Nu verkar alla tippa på min favorit just nu - Kazuo Ishiguro -

vars första roman "Berg i fjärran" jag nyss läst. Hans språk är underbart, gåtfullt Han kan skildra det allra otäckaste på det mest vackra sätt. Blir han nobelpristagare sörjer jag icke.


Jag vet att jag förra året skrev om den egyptiska feministiska författarinnan Nawal El Saadawi. Det var ett tag sedan jag läste hennes novellsamling "Törst", men stark var den.


Borde det inte bli en rysk författare snart, eller iransk? En poet? Alla tjatar om Adonis...


Vi får väl se.


http://svt.se/2.27170/1.2180415/svt_kultur_och_samhalle_tippar_nobel



Ovido - Quiz & Flashcards