Alla inlägg den 10 juni 2009

Av Britta - 10 juni 2009 13:46


Så trött jag är! Trötthet är ju bara ett tillstånd. Som man borde kunna lyfta sig över, tycker jag. Men det går inte i dag. Mitt hemmavarande förkylda barn är inte så klädsamt trött som jag. Hon är alldeles för pigg för sitt eget bästa - och sin mors. Vädret är regntungt och sommardeppigt.


Så vad har vi gjort i dag?

Spelat trädmemory. Ett underbart litet spel med 17 fantastiskt tecknade träd på små brickor. Hästkastanj, Sälg och Oxel för att ta några exempel. Jag ska bli trädexpert denna sommar. Men orken tog slut efter två spel, trots mina tre latte på raken.


Varför denna trötthet? Försökte vila i min underbara, sköna säng, men en sexårings fötter och ben klev ständigt över min matta kropp med prydnadsdrakar och prinsessor i högsta hugg. Rollspelet krävde tydligen min närvaro, för nu när jag sitter vid datorn fortsätter dramat på ett bord nära mig.


Kanske skulle vi baka…

Har redan tittat på Häxan Surtant och barn-tv halva förmiddagen.


I min dotters älvbok står det att så gott som alla har en Gudmor (eller god fe, whatever) som vakar över en. Men hon kan bara hjälpa till en enda gång i livet, så man måste verkligen tänka till vad man önskar sig av henne.


Nu får gärna Gudmor komma. Jag behöver ingen bal på slottet eller prins (hellre en gycklare eller hovnarr, är lite svag för sådana, men det är en annan historia). Klänningar har jag redan många tjusiga, och mina elaka systrar är inte speciellt elaka.


Nej, Gudmor ska hjälpa mig vakna upp ur denna koma! Hjälp mig att aktivera mig och mitt barn. Gör mig till en pigg, motiverad, icke humörsvängande god mor.

En vabb-dag kan ju faktiskt vara dötrist, tråkig…och alldeles alldeles underbar!


Ovido - Quiz & Flashcards