Direktlänk till inlägg 23 december 2009

Mellandagsgåva!

Av Britta - 23 december 2009 11:03

  


Som en fin present sänder SVT äntligen BBC:s nya version av Janes Austens roman

”Sense and Sensibility” (Förnuft och känsla). Första delen sänds nämligen på min egen lilla födelsedag, tisdagen den 29 december.

Del två sänds 5 januari, del tre sänds 12 januari. Kanalen är SVT 2 och klockslaget är 20.00 Missa inte denna välgjorda miniserie!


Vi möter de två systrarna Dashwood, som efter att deras far avlidit snabbt degraderas till ett sämre boende och blir beroende av sin äldre halvbrors goda vilja. Detta är förutsättningarna när kärleken kommer in i deras liv. Men de två systrarna är olika, och agerar därefter.


Den här filmatiseringen vinner på sin starka dramatik, snygga klippning och närvarande skådespeleri. Särskilt oförglömlig är Hattie Morahan i sin roll som den mer åtstramade - men godhjärtade - systern Elinor Dashwood. Men alla gör ett förträffligt jobb.


Både exmake och jag saknar i och för sig Alan Rickman med sin mörka blick i rollen som överste Brandon i Ang Lees version av dramat – även om den var en svagare filmatisering. Hans underbara replik ”Give me an occupation, or I will run mad!” som han fäller i sin maktlöshet när Marianne ligger sjuk lyser här med sin

frånvaro, tyvärr.

I BBC-versionen spelas Brandon av en butter David Morrissey, som inte riktigt har samma smidighet och charm som Rickman, även om han håller i rollen.


Och - vi som arbetat med tv-översättningen har förstås gjort vårt yttersta för att ingen ska berövas sin språkliga upplevelse.


God jul!






 
 
Ingen bild

ullis

29 december 2009 11:40

Stort GRATTIS på din födelsedag Britta-vännen! Hela Lundströms familjen skickar kramar!

 
Ingen bild

emil

10 januari 2010 20:52

Hej Britta! Jag hittade din blogg (spännande!) när jag letade och inte hittade programmet du tipsade om på svt play. Sökte på ditt namn och översättning etc, och vips! Hoppas allt bra!

 
Ingen bild

Britta

10 januari 2010 22:24

Hej Emil!
Tyvärr har inte SVT tillstånd att sända den på SVT Play. Jättesynd. Den gick i repris på SVT24 vid några tillfällen, annars får du nöja dig med sista delen på tisdag 20.00 i tvåan. Kul att hittade bloggen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards