Direktlänk till inlägg 19 oktober 2009

Spa och spe

Av Britta - 19 oktober 2009 11:58


Vilken chockmorgon. Vädermässigt, menar jag. Råkallt regn, och kyla in i märg och ben. Usch. Tillbringade helgen i Oslo, där jag bland annat fick fötterna masserade i chokladscrub. Mycket behagligt.  Tilläggas skall att det hela ingick i en fotbehandling på Artesia Spa Grand Hotel där min svåger arbetar. Och nu har jag definitivt Norra Europas snyggaste fötter.


Men tro inte att jag bara har lyxat. Syster och svåger bor tillfälligt i en stuga på en camping p.g.a lägenhetsrenovering. Den ligger vackert vid Bogstad gård, men med lite nischat campingfolk, så att säga.

Så från Grand Hotel och restaurang Druen där det dracks alsacevin och åts marulk (breiflabb på norsk) begav jag mig till ”hytten” med linoleummattor, syster, svåger och kärlekskrank boxer. Familjen är bäst.


Det var drygt att sitta timtals på tåg, där god mat verkligen lyser med sin frånvaro. Varför kan de inte göra det lite mysigare och godare på sträckan Stockholm-Oslo? Det går faktiskt med enkla medel. Lattemaskin, lite gott bröd, några varma rätter. Sådant finns ju på SevenEleven, så varför inte på SJ:s tåg? Personalen var snäll i alla fall - termossmaken på kaffet till trots.

Nåja.

Drack lite (eller var det mycket) vitt Sauvignon för att pigga upp mig under resan, och ringde till väninnan S. ”Du vet väl vad Sauvignon-vinet smakar?” sa jag. ”Javisst, råttkiss”, sa hon. ”Jaha”, tänkte jag. Jag tyckte samma sak, men ville nog benämna det med förledet ”katt”. Men så kom jag på att hon numera är heltidsmamma till två katter, och antagligen därför automatiskt säger ”råtta” om allt som är dåligt. Så kan det vara.




http://www.artesia.no/



 ps. Ett stort plus för att Laleh, denna fantastiska flickmusiker, bor i min stadsdel nuförtiden!

 
 
Ingen bild

S

23 oktober 2009 22:16

Apropå råttkisset: Man blir väl som man umgås? Bra, tycker jag, så länge det inte innebär att jag blir sugen på råtta till middag...

Apropå maten på sträckan Stockholm-Oslo: Det har du verkligen rätt i!! Har inte åkt just den sträckan, men det är väl samma sak vart man än åker i landet. Man måste alltid ha med sig mat från 7-Eleven eller Pressbyrån. Om SJ vill att fler ska åka tåg, vet de nu vad de ska göra för att det ska inträffa...

 
Ingen bild

Britta

26 oktober 2009 10:13

Den dagen du blir sugen på råtta till middag, då har det gått långt och illa, S. Kanske händer det på tågsträckan Stockholm-Oslo, dessvärre...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards