Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Britta - 14 januari 2010 20:52


  


En artist som gärna får göra mig sällskap in i 2010-talet är den belgiska sångerskan Natacha Atlas - som har egyptiska rötter. Uppväxt i Belgien i en marockansk förort har hon lyckats snappa upp många språk, däribland arabiskan, förstås - som ingen kan sjunga på så vackert som hon.


Min favorit har hon varit sedan mitten av 1990-talet, då jag sprang på Orientfestivalen titt som tätt. Där såg och lyssnade jag till henne på en konsert sommaren 1997, och hennes röst var gudomlig. Jag har aldrig sett så många vackra män dansa samtidigt, kan jag också tillägga.


Njutit av hennes sång har jag gjort länge, och tänker fortsätta med det.

Hör här den vemodiga ”Gafsa”.


http://www.youtube.com/watch?v=FlCP6I45z6s


Ovido - Quiz & Flashcards