Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Britta - 23 augusti 2009 18:22


Jag vill slå ett slag för kulturkanalen Axess. Där kan man finna allt från gamla obskyra ryska tv-serier till filosofiska betraktelser och program om klassiska kompositörer.

Kanalens kulturkonservativa profil stör jag mig inte på, för nuförtiden är den här typen av program en bristvara i public service-tv.

 

Jag kan ta ett exempel. En kväll vid Bolibompa-dags råkade jag och min dotter knäppa på Axess istället för Barnkanalen. Där utspelade sig en tysk opera - Humperdincks ”Hans och Greta”. Otäck var den, men fascinerande. Min dotter ville absolut se hela. Det gjorde vi, och jag översatte lite då och då från den engelska texten åt henne. En kulturupplevelse som berikade, må jag säga.

 

Axess sänder dessutom den israeliska förlagan till den nu så populära amerikanska serien ”In Treatment”. Här heter den ”Hos terapeuten” (Be’tipul).  Båda är bra, men det är så uppfriskande se en psykoterapeut-serie på hebreiska.

  

http://www.axess.se/

  

Ovido - Quiz & Flashcards