Alla inlägg den 23 februari 2009

Av Britta - 23 februari 2009 10:40


De dödas samtal pågår

mellan träden och fåglarna,

mellan mossmarkerna och diket,

mellan asfalten i vägen och motellskylten

som svänger, mellan havet och busshållplatsen,

mellan de älskandes kroppar och de sjukas händer,

mellan de sjungandes läppar

och den som går förbi på vägen, det pågår

mellan människornas rop och djurens,

mellan hunden som slitit sig ur kopplet

och den haltande älgkalvens

försening över vägen.


Det pågår mellan

den som reste och den som

stannade, mellan haven pågår det

och mellan den som drömmer och den

som går, ensam, i drömmarnas

natt.

                                     Ingela Strandberg


En av måndagens undringar: julstämning nu - strax före vårens ankomst? Jomen, det går bra, känner jag.


Jag undrar vad min mamma hade tyckt om snön.

Jag undrar hur sorgens schema ser ut.

Jag undrar om hon är nöjd med min sorg.

Jag undrar om man kan ställa en så konstig fråga.


I "Sandvargen" av Åsa Lind talas det mycket om undringar.

Bra bok för frågvisa sexåringar och äldre barn!


Kommande: Om doftestetik och viktorianska odörer i Parisvåningar!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards