Alla inlägg den 22 februari 2009

Av Britta - 22 februari 2009 00:14


Oh thunder in my heart
These razors cutting sharp
And leaves me with an ever bleeding scar
So soft, so suddenly
So that I can not breathe
I'm drawn into a circle painted black
                                           Lykke Li


Trasiga dagar är man transparant. Då når musiken en överallt. Den blir ens mamma och pappa. Ens vän. Ens älskade.

Jag låter det ske - åtminstone om musiken är Lykke Lis. Jag låter ton, rytm och text - dessa tre - skölja, borsta och värma mig. Tills tystnaden återkommer. Och jag hör mitt hjärta slå.


Trasigheten förflyktigas under några timmar. Genomsläpplighet kan vara en fördel under en Strauss-konsert. När sopranen drillar "Frühlingsstimmen" försätts jag i ett tillstånd som påminner om fluffig, vit chokladmousse - observera utan kakaobönans beska! Så underligt. Så behagligt. Jag är mousse, bara det.


Jag landar återigen hos Lykke Li på sena kvällen. "You'll be the rythm and I'll be the beat, then I'll be the rythm and you'll be the beat" sjunger hon i "Melodies & Dersires". Så enkelt. Så fulländat. En utopi att tröstas av. Jag låter den avsluta denna trasiga dag. Kanske lagas dagen under nattens sömn och blir hel.


Love is the harmony
Desire is the key
Love is the melody
Now sing it with me

                 Lykke Li



http://www.youtube.com/watch?v=7E44sS1o83w, http://www.youtube.com/watch?v=Mw8HkLt4CxI
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards