Direktlänk till inlägg 23 september 2009

Emma, Hardy och te

Av Britta - 23 september 2009 21:50


Jag läser sällan om böcker, även om det förstås har hänt. En roman som jag verkligen kan tänka mig att läsa om är Jane Austens ”Emma”. Jag anser nämligen att den är den mest radikala och spännande av hennes romaner (trots att jag förstås älskar alla de andra också). Jag fann den helt fulländad när jag läste den för många år sedan, och jag skrattade innerligt åt porträttet av Emmas hypokondriske far till exempel. Men ingen filmatisering som jag har sett gör boken rättvisa tyvärr. Det blir bara stress och flams av allt, även med Gwyneth Paltrow och utmärkta Jerermy Northam i huvudrollerna. 


    










September har förlängt sommaren, och jag tror vi alla behöver det här i Norden. Snart nog kommer de kalla mörka månaderna, och jag hoppas hoppas att det blir snö i december och vid jul! Jag är som ett barn när det gäller det. När jag var liten såg jag änglar ute när snön kom. Julen var magisk, och allt därikring. Jag fyller dessutom år i mellandagarna, och ställer gärna till fest då - oavsett vad jag fyller. Fest ska det vara.





Men nu, sommarseptember… Samma månad som utspelar sig i romanen jag just nu läser: ”The mayor of Casterbridge” av Thomas Hardy (1886). Har aldrig läst Hardy förut, och jag tänkte att det kan vara intressant att läsa någon engelsk man för en gångs skull, och inte Dickens då. Annars har det mest blivit Jane Austen, som sagt, och systrarna Brontë.

”Jo, Hardy är bra, men det är ingen munter läsning precis”, säger väninnan M. ”Utmärkt”, svarar jag. Jag gillar nämligen omunter läsning - om den är av hög kvalitet, vill säga.  












Sommarvärme i alla ära, men lite kyligt på kvällarna är det allt. Det blir mycket Kusmi-tedrickande och varma bad framöver. Kusmi Tea ägs numera av en fransk köpmannafamilj och har inget med tsarens teblandare att göra, även om recepten lär härstamma därifrån. Blandningarna Prince Vladimir samt Anastasia rekommenderas.


 http://www.kusmitea.com/en/index.html












 
 
Ingen bild

Väninna M

29 september 2009 12:23

Höstmys galore! Vill bara läsa och dricka te (och bada badkar!) när jag läser din välskrivna, vackra blogg.

 
Viktoria

Viktoria

30 september 2009 15:00

Jag älskar också Jane Austen. Hardy är jag lite mer tveksam till, The Mayor of Casterbridge är en av hans muntrare böcker. Vill du ha en riktigt tung, läs The Return of the Native.

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Britta

30 september 2009 15:02

Tack, kära du! I en annan tid (typ England 1810) stod romanerna på rad i salongens bokhylla, brasan sprakade och träkaret doftade lavendel och sandelträ. Och där dväljdes du och jag hela kvällarna. Det var tider, det!

 
Ingen bild

Britta

30 september 2009 15:08

Hej, Viktoria! Tack för ditt inlägg, och vad skönt ändå att höra att Casterbridge ör förhållandevis munter. Den ligger på mitt nattduksbord fortfarande. Nu när jag tänker på det har jag sett en filmatisering av en Hardy-roman (med bl.a Kate Winslet) som var vedervärdig. Två kusiner som gifter sig, och sen går det illa illa. Minns dock ej vad den hette. Tack än en gång för ditt tips, och välkommen till bloggen igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards