Direktlänk till inlägg 3 september 2009

Melancholia

Av Britta - 3 september 2009 21:32


Tungsinne råder. Men inte för att hösten närmar sig, jag gillar den årstiden.

Här följer dock några andra skäl till den tunga planeten Saturnus inträde i mitt liv just nu.


Skäl nummer ett: Grava kompetenstvivel på mig själv just nu på jobbet

”Blanda inte ihop egenvärde med prestation”, säger kloka väninnan S.

”Vad vill du ha i konsultationsarvode”, frågar jag.

Väninnan C brukar ta det mer kallt. ”Var inte så capriciös”, utbrister hon ibland. Något hon läst i en Coetze-roman, och som har med Stenbockens egenskaper att göra förmodar jag. Gud vet vad det betyder. Och jag vill helst inte veta tror jag.

Jag svarar: ”Men det är ju en av mina bärande egenskaper. Den kan jag inte utan vidare lägga bort." Jag vägrar med andra ord helt frankt att ändra på mig eller utvecklas. Det här är emellertid ingen Min karriär-blogg, så jag stoppar här.


Skäl nummer två: Har en nybliven skolflicka hemma som inte alls vill börja ettan och gråter förtvivlat vid varenda lämning (man spelar käck för hennes skull, sedan vill man gärna kräkas bakom närmaste buske utanför skolbyggnaden).

Vissa skolföräldrar ger en låtsat förvånade blickar, så att man ska känna sig ännu mer apart. Andra, underbara, föräldrar är förstående och uppmuntrade som tur är. Men det här är ingen Mama-blogg, så jag stoppar här.


Skäl nummer tre: Ont. I. Ryggslut. Börjar. Bli. Gammal. Kanske.

Ja, jag vet att det är fånigt. Och nu har jag skaffat mig en riktigt bra naprapat. Fått övningar, går på pilates. Gör armhävningar varje dag. Det blir nog bra.

Och det här är förbaske mig ingen Fitness-blogg, så jag stoppar här


Skäl nummer fyra: DVD-spelaren trasig och garantin har gått ut. Jag kan inte se film. Och här tänkte jag svära fult, bara så ni vet. Är hänvisad till Canal plus oberäkneliga filmutbud och detta gör mig frustrerad och irritabel. ”Don’t make me angry! You wouldn’t like me when I’m angry!” Vilken film – någon?

Äsch, det här är ingen renodlad filmblogg, så jag stoppar här.


Kommande: Jag ämnar lista de badoljor jag finner bäst och mest njutbara till kvalitet och doft. Jag har god erfarenhet på området i fråga. Ett  varmt bad löser så gott som alla (mer eller mindre triviala) problem, nämligen. Den devisen har jag levt efter sedan unga år.

  


 
 
Ingen bild

S

5 september 2009 18:19

Jag kan inte filmen, men kontrar med ett annat filmcitat: Disssssappointed!

Hur som helst, DVD-problemet löser du ju lätt! Det andra går över med tiden. Utom ryggslutet, möjligen. Fysiska problem verkar envisare än allt annat... Men lite Anne Taintor-skämt kan nog väga upp det med. :-D

(Hoppas att hösten känns ljusare snart, B!)

 
Ingen bild

10 september 2009 18:16

Jag säger bara: han är grön, han är stor, han är inte att leka med. Såg du alls på tv på 80-talet, S? The incredible Hulk så klart! Numera i Ang Lees tappning med Edward (mums)Norton i huvudrollen. Jag skrattade gott (till krampstadiet, samma nivå som Little Britain-skrattet ungefär) för några veckor sedan när jag såg den gröna filmen en sån där canalplus-röttvin-nattatbarn-kväll./B

 
Ingen bild

S

15 september 2009 22:17

Men självklart, Sickan! Tänkte inte på det. Det var nog på 80-talet jag såg som mest på tv, men man glömmer så lätt. Förresten felciterade jag själv kanske. Eller...det kanske var rätt citat, men fel film... Fast ingen har ju gissat på min film, så jag kommer undan med det, va? ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards