Alla inlägg den 27 april 2011

Av Britta - 27 april 2011 13:31

 


Är man sugen på att se Rutger Hauers och Darryl Hannahs akrobatiska replikanter i Ridley Scotts dystopi-klassiker Blade Runner från 1982 så ska man bege sig till bio Victor på Filmhuset i Stockholm de närmaste dagarna. Filmen håller än och kan med fördel ses om flera gånger.

Jag inhandlade en Blade Runner dvd-box för några år sedan med fem (tror jag) olika versioner av filmen. Stor glädje är väl en underdrift om jag ska beskriva hur jag njöt av den.


Lite senare fick jag boxen tillbaka mer eller mindre mosig efter att min exman lånat den i typ

15 månader - och alla hans vänner också. Men, men. Bara bra om den kom till nytta. 

I boxen låg också några underbara små konstkort, skisser av företeelser ur filmen, som jag nu har inramade i plexiram. Fint.


Ett annat biotips är Tom Tykwers fräna film Tre som jag såg på bio Rio i helgen. Berlin-miljöerna gav mersmak - och sexet också om jag får säga så (och det får jag, för det är min blogg). Okonventionellt triangeldrama med värme. Stilrent, snyggt klippt. Slutbilden glömmer man inte.



http://sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/Stockholm/?date=2011-04-29&title=Blade+Runner,+Ridley+Scott


http://www.biorio.se/

Ovido - Quiz & Flashcards