Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Livsöde och testund

Av Britta - 9 januari 2011 23:00


Har just sett Tom Alandhs tredje film om före detta missbrukaren Pia Sjögren. Levt ett hårt liv har hon, milt sagt. Varit uteliggare långa perioder, blivit intill döden misshandlad, mist sina barn till fosterfamiljer. Nu är Pia själv orolig för sin dotter Jenny som stundtals är psykiskt dålig och hänfaller åt droger. Bräckliga, repetitiva liv...

Pias järnstarka mamma, nu över 80, är så vacker, så glasklar, trots all sorg som faktiskt aldrig blev till bitterhet. Den kvinnan är nog bland det vackraste jag sett. Inifrån och ut, så att säga.


Se länk här:

http://svt.se/2.122744/1.2279310/leva_livet?lid=puff_2289110&lpos=lasMer


  


Ja, man blir än mer påmind om att det är en privilegierad position att ha ett friskt och levande barn. Som man dessutom nuförtiden kan dricka te med.


Häromkvällen ville min dotter ha testund  så jag lagade till ett mycket tjusigt te med lakritsrot och honung, inköpt på Hasseludden. Efter att ha sniffat i sin tekopp brast hon ut: "Usch, det luktar som en hunds andelukt!"

Jaha. Sedan var hela den testunden förtsörd. Jag som älskat detta te, kunde inte släppa tanken på att jag egentligen hade en dreglig hundnos mitt i koppen.

Fantasins power.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards