Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Britta - 6 februari 2011 20:11


"Att älska livet mer än dess mening". Ja, det är eftersträvansvärt. Orden kommer tydligen från Dostojevskijs "Bröderna Karamazov". Den läste jag i sen tonår, och jag antar att alla de existentiella och teologiska diskussioner som förekom i den var en aning svårsmälta för mig då. Men jag minns att jag fann den helt okej. "Idioten" var emellertid bättre. Mer dramatik.


Såg ett samtal mellan troende och icketroende vetenskapsmän på Kunskapskanalen i kväll, denna utmärkta kanal. Man gnabbades mycket om bevisbördan och på vem den ligger. Alla fyra deltagare var män, och jag blev ganska trött. Det kändes bara som en tävling, positionering. Ingen egentlig vilja till att lyssna på varann och röra vid de djupare skikten. Nödigt var det, enligt min åsikt. Men värt att titta på ändå. Just för att få konstatera detta kanske...










Ovido - Quiz & Flashcards