Direktlänk till inlägg 7 oktober 2011

Skäl att fira

Av Britta - 7 oktober 2011 09:28

Rörd och belåten över att Nobelpriset i litteratur går till Tomas Tranströmer och att min namnsdag är en vacker höstdag, trumpetar jag denna morgon ut dessa två skäl att fira för mina mer samlade arbetskamrater. Med mig har jag nygräddad kardemummabulle från Slussenbageriet. Här är Dagsmeja. Läs och Njut!


Dagsmeja
 
Morgonluften avlämnade sina brev med frimärken som glödde
Snön lyste och alla bördor lättade - ett kilo vägde 700 gram inte mer.


Solen fanns högt över isen flygande på stället både varm och kall
Vinden gick fram sakta som om den sköt en barnvagn framför sig.


Familjerna gick ut, de såg öppen himmel för första gången på länge
Vi befann oss i första kapitlet av en mycket stark berättelse.


Solskenet fastnade på alla pälsmössor som frömjöl på humlorna
och solskenet fastnade på namnet V I N T E R och satt kvar där tills vintern var över.


Ett stilleben av timmerstockar på snön gjorde mig tankfull. Jag frågade dem:
"Följer ni med till min barndom?" De svarade "ja".


Inne bland snåren hördes ett mummel av ord på ett nytt språk:
vokalerna var blå himmel och konsonanterna var svarta kvistar och det
talade så sakta över snön.


Men reaplanen nigande i sitt dåns kjolar
fick tystnaden på jorden att växa i styrka.


                                                  

 Ur ”Den halvfärdiga himlen" 1962  Tomas Tranströmer

 
 
Ingen bild

Malin

7 oktober 2011 22:36

Ja är det inte fullkomligt fantastiskt underbart att han ÄNTLIGEN fick priset. Och som vanligt skriver du ljuvligt därom. Hoppas ni fick en fin filmkväll på din namnsdag -grattis!! <3

Britta

8 oktober 2011 16:13

Ja, jag blev väldigt rörd. Det kändes så sympatiskt att han fick det. Äntligen, som sagt. Vi fick en jättenice filmkväll med en stark Jane Eyre, och en höggravid S som mådde relativt bra ändå tycker jag. Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards