Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Död och kärlek

Av Britta - 28 september 2010 10:07


Står vid Gullmarsplan. Tunnelbanekaos, olycka vid Medborgarplatsen. Jag är sen, ska hem från träning och där hemma väntar dotter med morfar som barnvakt, och någon kanske har dött i kväll, på ett spår i Stockholms tunnelbana.

Nu röker folk som vettvillingar - ännu mer än vanligt vid den här perrongen. Stressen, aggressionen ligger i luften. Tåget kommer. Äntligen. En vid första anblicken oförarglig dam prejar mig nästan med sina papperskassar när vi ska gå in i vagnen.

Hemma springer trött dotter emot mig. Vi har inte setts på en vecka. Lång, lång kram blir det. Morfar har tänt alla taklampor i lägenheten. När jag påtalar detta säger han: "Det är ju så dunkelt här, man ser ingenting." Jo, min pappa har alltid varit "mörkrädd".


Senare vid läggdags kommer jag att tänka på den oöverträffliga texten av Barbro Lindgren "Den jag älskar heter Örjan".

Anna Maria Espinosa sjunger den så ljuvligt på cd:n till "Den rosa barnkammarboken" som finns i hemmet.

 

Vi har lekt en gång i parken
satt brevid varann på marken
och han rörde mig med handen
och så grävde vi i sanden
dina ögan, sa han, är som runda sjöar
eller som små gröna öar


du kan bli min fästmö, om du vill
ok sa jag, sen satt vi still
och Örjans öron lysste röda
tänk sa han, om hundra år så är vi döda
då finns det inga ögon som små sjöar
men riktigt vatten finns det
med små gröna öar


och än så länge kan vi leka
och ha kul i parken
och sitta still
brevid varann på marken
den jag älskar, han heter Örjan
men de kallar honom Smörjan


B, Lindgren

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta - 11 juli 2012 21:49

  På söndag en färd till den stora ön österut. Inte varit där på ett antal år, och det krävs ny musik, ny inramning. Min kropp värker av trötthet, men hjärtat slår. Vi löneslavar... Tankarna kan värka av minnen. Musiken hjälper mig. Alltid. ...

Av Britta - 8 juli 2012 23:38

Jag tar sommarlov. På riktigt denna gång. Och lovet är betalt. Det sägs ju att man bör njuta at det man tidigare inte fått, njuta innan man tar det för givet. Således ämnar jag  njuta av betald semester. Tre saker jag har hittills har njuti...

Av Britta - 3 juni 2012 19:28

  En kontrasternas dag. På förmiddagen släpar jag mig ut på ett gympapass i Farsta centrum. Fräscht och fint på Friskis & Svettis anläggning. Och mycket välgörande för mig med ett pass efter endast försiktig pilatesträning pga krånglig rygg i flera...

Av Britta - 22 april 2012 11:48

Okej. Så här är läget. Jag ligger efter. I allt möjligt. I att blogga till exempel. Jag ligger efter i att leta upp recept på ekologisk prisvärd mat, jag ligger efter i att bo ståndsmässigt, rymligt, med varsitt rum för mig och mitt barn. Jag lig...

Av Britta - 6 april 2012 12:11


Hela mars har gått och inget skrivet. Mitt liv numera kan kallas ekorrhjul av vissa, och det kanske det är, men på ett hittills trevligt sätt i alla fall. I dag, långfredag - den långa dagen - beger jag mig till japanska bad där det är meningen att...

Ovido - Quiz & Flashcards